Regelmatig worden we door de overheid, banken en consumentenorganisaties gewaarschuwd voor phishing mails, afkomstig van duistere lieden die ons gegevens willen ontfutselen om daar stoute dingen mee te doen. Eén van de manieren om phishing mails te onderscheiden van valide mails is door deze te controleren op spelfouten. Daarom is het extra vervelend als een bank mails stuurt waar spelfouten in zitten, zoals ING laatst weer deed.
ING gaat twee keer de mist in: het is ‘uw belastingaangifte’, omdat ‘u’ hier bezittelijk wordt gebruikt. Daarnaast gaat het mis bij een samentrekking in de laatste zin van de eerste alinea:
‘U weet dan zeker dat u [….] ontvangt. En voorkomt u dat u belastingrente betaalt.’ Deze zin kan op 2 manieren beter:
– (En*) zo voorkomt u dat u belastingrente betaalt.
– En (u weet dan zeker) dat u geen belastingrente betaalt.
Als ING de veiligheid van klanten werkelijk serieus neemt, moet deze bank zorgen voor een betere eindredactie, zodat klanten niet in verwarring worden gebracht over de mogelijke herkomst van mails!
*In het algemeen is het minder fraai om in zakelijke teksten zinnen te starten met een voegwoord, zoals en.