Meteen naar de inhoud

Educatieve teksten

Het schrijven van educatieve teksten is een vak apart. Leerlingen boeien voor een prachtig vak gebeurt natuurlijk vooral door de gedreven docent, maar goed lesmateriaal kan een enorme ondersteuning zijn in het klaslokaal én bij de lesvoorbereiding. Elke leerling verdient goed leesbare teksten, heldere uitleg en didactisch goed doordachte opgaven voor een optimaal leerproces. Een ervaren educatief auteur heeft de juiste kennis en vaardigheden om een lesmethode zo samen te stellen dat zowel docent als leerling er optimaal mee kunnen werken en leren.

Het gebruik van lesboeken is drastisch veranderd in de afgelopen 20 jaar. Computers, rekenmachines, digitale schoolborden en huiswerkplanners hebben het onderwijs veranderd, en moderne lesmethoden bieden niet alleen een lesboek, maar ook computertoetsen, digitaal docentenmateriaal en links naar leuke filmpjes.

Taaltype heeft ruime ervaring in het schrijven van educatief materiaal. Sinds 2005 schrijft Millicent Kruis mee aan diverse lesmethoden, voor opdrachtgevers als Noordhoff, Boom Beroepsonderwijs, Bureau TOP en politieke jongerenorganisaties. Als auteur heeft ze tientallen lesboeken, docentenhandleidingen en digitale cursussen voor het voortgezet onderwijs op haar naam staan. Vanaf 2008 is Millicent actief als eindredacteur/hoofdauteur voor lesmethoden in het basis- en voortgezet onderwijs. Ook is ze betrokken bij het ontwikkelen en schrijven van toetsmateriaal aan de hand van diverse toetsmatrices.

Goede educatieve teksten bieden ondersteuning bij de ontwikkeling van de leerling. Maar omdat leerlingen niet alleen verschillen in cognitief niveau, maar ook in leerstijlen, blijft het schrijven van goede educatieve teksten een enorme uitdaging. Taaltype heeft de kennis en ervaring om goede educatieve teksten te produceren, van concept tot drukproefcontrole.

Neem contact op om te ontdekken wat Taaltype voor u kan betekenen als u op zoek bent naar een educatief auteur, eindredacteur of hoofdauteur.

Stephen King: ‘Wanneer alles mislukt, geef het dan op en ga naar de bibliotheek.’